נעכלות של מזון לחיות מחמד

נעכלות של מזון לחיות מחמד

במאמר זה אני רוצה לסקור את החשיבות של נעכלות של מזון לחיות מחמד. רבים אולי לא יודעים, אולם לא לכל הרכיבים יש נעכלות זהה והדבר משפיע רבות על יכולת מערכת העיכול של חיות המחמד לעכל ולספוג את יסודות הזון מהרכיבים.

מהי נעכלות?

נעכלות היא היכולת של המזון לספק נוטריאנטים נחוצים לחיית המחמד שאוכלת אותו. נעכלות משפיעה בטווח הארוך על רווחת ובריאות חיית המחמד ובטווח המיידי היא תבוא לידי ביטוי באיכות וכמות הצואה הניתנת.

בנעכלות אנו בודקים בצורה ישירה את אחוז המזון והנוטריאנטים שזמינים לעיכול וספיגה ע"י גוף חיית המחמד. לדוגמה, אם במזון מסוים יש 28% חלבון והוא בעל נעכלות של 75%, אז רק 28X0.7=19.6% מהחלבון ניתן לעיכול ושימוש ע"י הגוף.

ככלל, מזון בעל נעכלות נמוכה מ – 75% נחשב כבעל נעכלות נמוכה, מזון בעל נעכלות בין 75% ל – 82% נחשב בעל נעכלות בינונית, ומעל 82% הכוונה היא למזון בעל נעכלות גבוהה. השאיפה היא כמובן להאכיל במזונות ורכיבים בעלי נעכלות גבוהה בכדי שהגוף יקבל כמה שיותר נוטריאנטים בכמה שפחות עבודה.

כמו כן, מזון ממקור חי הוא בעל נעכלות גבוהה יותר מאשר מזון צמחי. למרות שמזון צמחי (בעיקר פחמימות מורכבות) מחזק את מערכת העיכול, הגוף עובד קשה יותר בכדי לפרק אותו ומקבל פחות רכיבים מזינים. לכן, חשוב האיזון במזון בין רכיבים מהחי לרכיבים צמחיים. כלבים יכולים לספוג הימצאות של יותר מזון צמחי בתפריט שלהם, לעומת חתולים שסוג מזון זה אינו מתאים למערכת העיכול שלהם כלל.

כיצד נעכלות באה לידי ביטוי?

בעיקרון, יצרני המזון אינם מחויבים (ולכן אינם מבצעים) לפרסם את אחוז הנעכלות של המזון שלהם. הם רק מציגים את ערכי המזון בטבלת הסימון התזונתי, אולם כפי שהצגתי מעלה, זה לא מעיד על כמה בפועל חיית המחמד יכולה לספוג רכיבי תזונה מהמזון.

מזון בעל נעכלות נמוכה יכיל מספר רב של רכיבים שלא יוכלו להתעכל ע"י האנזימים במערכת העיכול של חיות המחמד. רכיבים אלה יעברו דרך המעי הגס כמעט בשלמותם ואז יעברו תסיסה ע"י חיידקי המעי. תסיסת יתר מובילה לגזים, צואה רכה או שלשול. תסמין נוסף הוא צואה בעלת נפח גדול.

מאחר והיא לא מקבלת את כל הנוטריאנטים הנחוצים לה, חיית המחמד תדרוש גם מזון נוסף בכדי להשלים את החסר.

מחקרים בתחום נעכלות

שני מחקרים שבוצעו ע"י אוניברסיטת נורבגיה למדעי החיים ואוניברסיטת קופנהגן בדנמרק בדקו את הנעכלות של סוגי חלבון שונים. המחקר הראשון בדק את ההבדל בין קמחי חלבון שונים בשימוש במזון יבש והשני בדק את ההבדל בין נעכלות עוף טרי לקמח עוף בשימוש במזון יבש.

מאחר וכל סוגי החלבון הינם נפוצים במזונות יבשים לכלבים, זה יכול לסייע לכם לזהות את הנעכלות של המזון שאתם מאכילים בו.

קמח כבש, דגים או עוף?

במחקר הראשון, החוקרים השוו את הנעכלות הכללית ושל הקמח הספציפי בשלושה מזונות שונים בעלי כמות זהה של כל אחד מהקמחים בשימוש.

התוצאה הראתה כי לקמח כבש הייתה איכות חלבון נמוכה יותר ורמות נמוכות יותר של חומצות אמינו חיוניות בהשוואה לעוף ודגים. למרות ששלושת המזונות פותחו בכדי להיות מלאים ומאוזנים, המתכון שהכיל קמח כבש היה חסר מבחינת חומצת האמינו מתיונין כאשר הנעכלות נכנסה למשוואה. כלומר, למרות שהרמות המדווחות עברו את דרישות המינימום מבחינת חומצת האמינו מתיונין, הכמות הממשית שהייתה זמינה לגוף הכלבים (זאת שהתעכלה) הייתה נמוכה יותר.

ההבדלים בין קמח עוף לקמח דגים היו קטנים יותר, אולם לקמח עוף איכות נמוכה יותר מאשר קמח דגים.

כמקור חלבון, לקמח הדגים היו הערכים הגבוהים ביותר כמעט בכל המדדים, כולל נעכלות ורמות חומצות אמינו.

נעכלות החלבון של הקמחים הייתה 71.5% לקמח כבש, 80.2% לקמח עוף ו – 87% לקמח דגים.

האם עוף טרי טוב יותר?

במחקר השני הם בדקו האם שימוש בעוף טרי כמקור לחלבון במזון יבש עדיפה על שימוש בקמח עוף מבחינת שיפור הנעכלות.

החוקרים בדקו את הנעכלות והרכב חומצות האמינו של עוף טרי לפני הכנסתו לתהליך הייצור של מזון יבש ושוב לאחר העיבוד.

התוצאה הראתה כי לעוף טרי יש נעכלות הרבה יותר גבוהה מאשר לקמח עוף – 88.2% לעוף טרי לעומת 80.9% לקמח עוף. אולם, כאשר העוף הוכנס לתהליך הייצור של המזון, הנעכלות הכללית שלו ירדה ל – 81.3%.

לסיכום

המחקרים בתחום מראים כי קיים הבדל משמעותי בין נעכלות של רכיבים שונים ולכן ממליצה לשים לב למה מאכילים.

הנקודה החשובה הראשונה היא כי קמח כבש אינו מקור חלבון איכותי כשלוקחים בחשבון את הנעכלות שלו ואף נמצא כי ייתכן שפורמולות המכילות קמח כבש הינן חסרות בחומצת האמינו מתיונין. במאמר נוסף שכתבתי ציינתי כי מחקרים אחרים מצאו כי מזונות המורכבים מבשר כבד כמקור החלבון העיקרי נמצאו כחסרים גם בחומצת האמינו טאורין. לכן, ייתכן שרצוי להוסיף חומצות אמינו אלה כתוספים לתזונה או לגוון מבחינת המזונות שמאכילים ולא להתבסס רק על תפריטי כבש לטווח הארוך.

הנקודה השנייה לשים לב אליה היא שגם אם המזון היבש מכיל רכיב חלבון טרי, כגון עוף, זה לא אומר שיש לפורמולה בכללותה נעכלות טובה יותר. כלומר, למזון יבש באופן כללי יש נעכלות נמוכה יותר מאשר למזון טרי (או מבושל בטמפ' נמוכות מאשר תהליך ייצור מזון מסחרי) ולכן הייתי ממליצה לשלב מזון אמתי בכדי לשפר את הנעכלות של התזונה ולספק לגוף חיית המחמד יותר נוטריאנטים.

 

מחקרים:

Tjernsbekk MT, Tauson AH, Matthiesen Cf, Ahlostrom O. Protein and amino acid bioavailability of extruded dog food with protein meals of different quality using growing mink (Neovison vison) as a model. Journal of Animal Science 2016; 94:3796-3804.

Tjernsbekk MT, TAuson AH, Kraugerus OF, Ahlstrom O. Raw, mechanically separated chicken meat and salmon protein hydrolysate as protein sources in extruded dog food: Effect on protein and amino acid digestibility. Animal Physiology and Animal Nutrition 2017 (in press).

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *