חתולים וחלב

האמת על חתולים וחלב

כולנו גדלנו על התמונה של חתול פרוותי ומקסים שותה קערית חלב בהנאה ומלקק את שפתיו. זה נכון שחתולים אוהבים חלב, אולם לעיתים החלב לא אוהב אותם בחזרה. האמת היא, אצל חלק גדול מהחתולים, שתיית חלב יכולה להוביל לבעיות עיכול שונות.

חלב מכיל בתוכו לקטוז, רכיב (דו-סוכר) אשר יכול להוביל לשלשולים וכאבי בטן אצל חתולים אשר אינם מסוגלים לעכל אותו בצורה נאותה.

אי סבילות ללקטוז

בדומה לבני אדם, גם חתולים יכולים להיות בעלי אי סבילות ללקטוז. בכדי לפרק לקטוז, חתולים (ובני אדם) צריכים שיהיה להם אנזים בשם לקטאז בקיבה. לאחר ההמלטה, במערכת העיכול קיימות כמויות גדולות של האנזים אשר מסייעות לחתולים לעכל בצורה אופטימאלית את חלב האם. אולם, ככל שהחתול מתבגר וכבר לא זקוק לחלב האם, הקיבה מייצרת פחות ופחות את האנזים. במקרה כזה, פחות לקטאז, פחות יכולת לעכל לקטוז ומוצרי חלב.

כאשר חתול בעל אי סבילות ללקטוז שותה חלב, הלקטוז אשר לא עוכל מגיע למעי הגס ושם עובר פירוק לחומצה לקטית, גז מתאן וגז מימן. מצד אחד, החומצה הלקטית סופחת אליה נוזלים וזה מוביל לשלשול ומצד שני, הצטברות הגזים מובילים לנפיחויות וכאבי בטן. כל הפעילות יכולה להוביל להקאות, אולם התסמין הנפוץ ביותר הינו שלשול, לרוב תוך 8-12 שעות מרגע צריכת החלב.

כיצד אנו יכולים לדעת לחתול יש אי סבילות ללקטוז?

נותנים לחתול כפית חלב לשתות ובמידה ולא רואים תסמינים תוך יממה, רוב הסיכויים שהחתול יוכל לשתות מדי פעם חלב כחטיף ללא תסמינים.

לעיתים, חתול בעל אי סבילות ללקטוז יוכל לעכל צורות אחרות של חלב כגון גבינות, חמאה, גלידה ויוגורט. זאת מאחר וצורות שונות של מוצרי חלב מכילות כמות משתנה של לקטוז. ובנוסף, דרך ההפקה של התוצר הסופי לרוב מדוללת במים או שומנים אחרים. כמו כן, ישנם מוצרים שעברו תהליך של תרבית אנזימתית אשר הובילה לעיכול חלק מהלקטוז. ד

רך הבדיקה הינה זהה – הציעו לחתול כפית של המוצר והמתינו 24 שעות. אם לא רואים תסמינים, תוכלו לפנק את החתול בהנאה.

למרות שלגורי חתולים יש לקטאז בקיבה שלהם, הם אינם זקוקים לחלב פרה והוא אינו מתאים להם. בחלב פרה ישנה כמות גדולה הרבה יותר של לקטוז ממה שהגוף העדין של החתלתול יכול להתמודד אתו. במקום חלב פרה יש לתת לגורי חתולים פורמולה המותאמת לגורים בדומה למזון תינוקות של בני אדם.

לסיכום

ויש לזכור, כמו בכל פעם שנותנים חטיפים לחתול, יש לתת כמות שלא תעלה על 5-10% מכמות המזון היומית של החתול. כמויות גדולות של חטיפים וצ'ופרים מוסיפות קלוריות שאינן נחוצות לתזונת החתול ועלולים להוביל להשמנת יתר. תזונת החתול צריכה להתבסס על מזון איכותי, מים זמינים וטריים ומדי פעם חטיף טבעי ובריא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *